محتويات مقالاتي أركان المعتمر لحجز فنادق مكة والمدينة صحيفة البوابة مختلفون بالشفا متجر فوريفر دروبلاي new capital compounds كوبون فوري موقع نادي العرب خدمة الرقم الموحد موقع الرهيب دروبلاي كوبونات فورسيلز تقسيطك الصفحة العربية عسل بري

كيمياء تحليلية طرق تحديد الاملاح ونسبتها فى مياة الشرب ( موضوع مهم وشيق)

الموضوع في 'قسم الكيمياء' بواسطة chem4ever, بتاريخ ‏فبراير 15, 2009.

  1. King Of Coal

    King Of Coal Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يناير 16, 2009
    المشاركات:
    40
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجوائز:
    6
    السلام عليكم
    شكرا لك على هذه المعلومات البسيطة
    عندى ملحوظة اتمنى ان صدرك يتسع لها
    بالنسبة للعسر الكلى بنحضر الاديتا فى اكثر من نوع من الاديتا ولا كلها واحد نفس الوزنة

    ثانيا اتمنى ان تكلمنا فى قلوية المياه وكيفية تحديدها
     
  2. علاء*

    علاء* Moderator إداري

    إنضم إلينا في:
    ‏مارس 13, 2007
    المشاركات:
    6,433
    الإعجابات المتلقاة:
    3,816
    نقاط الجوائز:
    128
    الجنس:
    ذكر
    جميل جدا
    حفظك الله
     
  3. kream

    kream Active Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يونيو 11, 2008
    المشاركات:
    396
    الإعجابات المتلقاة:
    44
    نقاط الجوائز:
    28
    مشكوررررررررررررررررررر
     
  4. chem4ever

    chem4ever Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يونيو 7, 2008
    المشاركات:
    51
    الإعجابات المتلقاة:
    18
    نقاط الجوائز:
    8
    الوظيفة:
    كيميائى
    مكان الإقامة:
    ام الدنيا


    المثل يقول عندنا ان تاتى متاخر خير من ان لا تاتى ابدا

    المهم يا اخى الصوديوم والباتسيوم

    لا يوجد طريقة للمعاير نهائيا حتى الان لصعوبة

    الحصول على متراكب له لون من الصوديوم والباتسيوم بدون التداخل مع العناصر الاخرى

    لذلك لا يوجد طريقة للمعايرة نهائيا ولا تتعب نفسك

    ولكن يقاس الصوديوم والباتسيوم بواسطة

    flame photmeter

    وهو تحليل يعتمد على حرق المادة ومن ثم الحصول على مجموعة من الاطياف ( الاطوال الموجية )
    ثم جعل هذة الااطياف تمر على مايسمى بالفلتر
    وهو عن منشور موضوع فى الجهاز بصورة معينة
    بيحيث يسمح فقط لطيف الصوديوم بالمرور وقياس شدتة الضوء المار وطبعا شدة الضوء على علاقة طردية بالتركيز فيتم معرفة تركيز الصوديوم او الباتسيوم


    ومن الطرق الجديد فى هذا المجال قياس الصوديوم والباتسيوم بواسطة البلازمة ICP
     
  5. chem4ever

    chem4ever Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يونيو 7, 2008
    المشاركات:
    51
    الإعجابات المتلقاة:
    18
    نقاط الجوائز:
    8
    الوظيفة:
    كيميائى
    مكان الإقامة:
    ام الدنيا

    هناك نوعين موجودين من الاديتا فى السوق المصرى دة تجاريا

    اما علميا فممكن انك تعمل من الاديتا انواع على اعتبار ان الاديتا ليجند وممكن تكون متحدة مع جميع العناصر الفلزية فى الجدول

    طيب النوعين اللى انت تقصدهم

    الاديتا العادية وهى ethlane di amen tatra actic acid

    اما النوع التانى فهو الملح الصوديومى للاديتا ودة بيتم نزع ذرتين هدروجين من الاستيك واستبدلهم بالصوديوم

    طبعا النوع دة مميز عن الاول انة يذوب بسهولة فى الماء اما لو كان معاى النوع الاول فلازم احولة لملح صوديومى الاول وذلك باضافة هيدروكسد الصوديوم حتى تتم عملية الاذابة بسهولة


    وطبعا الوزنة هتختلف بين الاولى والتانية

    وانا فى الشرح السابق كاتب الاديتا ثنائية الصوديوم ودة موجودة كتير
     
    أعجب بهذه المشاركة rawdatelganna
  6. chem4ever

    chem4ever Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يونيو 7, 2008
    المشاركات:
    51
    الإعجابات المتلقاة:
    18
    نقاط الجوائز:
    8
    الوظيفة:
    كيميائى
    مكان الإقامة:
    ام الدنيا
     
  7. chem4ever

    chem4ever Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يونيو 7, 2008
    المشاركات:
    51
    الإعجابات المتلقاة:
    18
    نقاط الجوائز:
    8
    الوظيفة:
    كيميائى
    مكان الإقامة:
    ام الدنيا
    المثيل البرتقالى دليل

    يذب 0.5 جم من المثيل البرتقالى فى لتر ماء مقطر دافى ثم يبرد ونرشح اذا لزم الامر


    =====

    حمض كببرتيك 0.02 N

    وطبعا اى كيميائى شاطر يعرف قانون التحضير من السوائل هيعرف يحضرة بسهولة


    لكن هاقولك



    عدد X سم اللى هاخدة من زجاجة الحمض لتخفيفة فى لتر تساوى





    العيارية اللى انا عاوزها ( 0.02 ) * الكية اللى انا عاوزها بالملى ( 1000 ) * الوزن المكافىء (49 )
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    1000 * كثافة الحمض تجبها من الزجاجة اللى بتحضر منها * النسبة المئوية تجبها من الزجاجة برضو



    يعنى تقريبا لو الحمض مركز 100 % بتكون الرقم حوالى 27 ملى فى لتر مياة مقطر لتحصل على 1 عيارى

    ومنة تخفف 1 عيارى الى 0.02 بتخفيف 50 ملى من المحلول 1 عيارى الى لتر



    جميل لتاكيد بقى عيارى الحمض دة لازم اتكد منة بواسطة محلول قياسى لانى ممكن تكون معلمومات الزجاجة غلط او كدة

    طبعا بعد ما احضر المحلول العيارى هاعير مع كربونات الصوديوم 1 عيارى ودة تحضرها سهل خالص

    53 جرام فى لتر

    وطبعا هتعاير باستخد اى دليل من السابقين معادلة حمض بقاعدة بحيث


    1 مل من الحمض تكافى 1 مل من القاعدة



     
  8. chem4ever

    chem4ever Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يونيو 7, 2008
    المشاركات:
    51
    الإعجابات المتلقاة:
    18
    نقاط الجوائز:
    8
    الوظيفة:
    كيميائى
    مكان الإقامة:
    ام الدنيا
    طريقة التحليل بقى(doh)(doh)


    هتاخد 50 ملى من العينة ونضع نقطة او اتنين من الفينول فثالين


    لو اعطى لون وردى يعنى ذلك وجود كربونات نعاير بالحمض الكبرتيك 0.02 حتى اختفاء اللون ونسجل القراء لماصة ولتكون x



    ثم نضع نقطتين من المثيل البرتقالى هنجد ان اللون برتقالى


    نعاير حتى ظهور اللون الاحمر الفاتح لاحظ اول نقطة تغير اللون مش اقعد ازود ازود :D

    ونسجل القراء ولتكن y




    جميل كدة قلوية الكربونات ب mg/l تساوى X * 40

    وقلوية البيكربونات 20 * ( y - x )


    والقلوية الكلية تساوى y * 20








     
  9. allamo2003

    allamo2003 New Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يونيو 23, 2009
    المشاركات:
    28
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجوائز:
    1
    الموضوع رهيب والارهب هو طريقة معرفة اذا كان تحليلك خطأ او صواب بعد ماتحلل:

    بالنسبة لي كنت اشتغل في تحليل مياه الشرب وكنت مساعد لرئيس معمل المياه والبيئة ورئيس جودة التحاليل :mad::
    1- نحلل اغلب العناصر الموجبة بإستخدام الامتصاص الذري AA مثل Ca-Mg- Na- K-Fe-Sio2
    2- نحلل اغلب العناصر السالبة والموجبة بأجهزة مثل wtw dl50 و wtw dl25 والكرومتغرافي الايوني Ph-Hco3 و Cl و Cl-F-No3-Po4-So4-No2-Br/ Ca-Mg-Li-Na-K-Nh4
    3-وجهاز WTW Spectral Photometer يحلل NO2-PO4-NH4-SO4 و Chemical Oxygen Demand (COD)
    4- وجهاز خاص لتحليل النترات والفلور وتحليل الايونات الذائبة PMX 3000
    5- Turbidity Meter و TDS Meter
    6-وجهاز ICP MASS لقياس جميع انواع العناصر الشحيحة

    وبعد ظهور النتائج تأتي عملية الحسابات وعن طريق حساب نسبة الخطأ
    اذا كان الخطأ اقل من 3 % فهو مقبول واذا ذاد عن ذلك يعاد التحليل

    شكرا (hi)
     
  10. wks316

    wks316 Member

    إنضم إلينا في:
    ‏ابريل 22, 2009
    المشاركات:
    102
    الإعجابات المتلقاة:
    9
    نقاط الجوائز:
    18
    جزاك الله كل خير
     
  11. chem4ever

    chem4ever Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يونيو 7, 2008
    المشاركات:
    51
    الإعجابات المتلقاة:
    18
    نقاط الجوائز:
    8
    الوظيفة:
    كيميائى
    مكان الإقامة:
    ام الدنيا
    ربنا يخليك وشكرا للاضافة عن دقة البيانات ولكن انت عارف انا لية هدف من الموضوع هنا

    هو تبسيط التحليل واختيار اسهل الطرق بعيداا كل البعد الاجهزة لانة دة مووووووووووووووال :D
     
  12. ضاري جدة

    ضاري جدة New Member

    إنضم إلينا في:
    ‏سبتمبر 2, 2008
    المشاركات:
    2
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجوائز:
    0
    ممكن طريقة قياس الامونيا في مياه الشرب
     
  13. المعتدل

    المعتدل Member

    إنضم إلينا في:
    ‏مارس 25, 2007
    المشاركات:
    42
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجوائز:
    6
    الصراحة موضوع فى غايه الجمال جزاك الله كل خير
     
  14. زهير محمد حمو

    زهير محمد حمو New Member

    إنضم إلينا في:
    ‏أكتوبر 21, 2011
    المشاركات:
    3
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    نقاط الجوائز:
    0
    طريقة معالجة المياه من الاملاح

     
    أعجب بهذه المشاركة chemistry
  15. chemistry

    chemistry مستشار كلية العلوم النهرالخالد إداري

    إنضم إلينا في:
    ‏فبراير 5, 2007
    المشاركات:
    12,892
    الإعجابات المتلقاة:
    5,631
    نقاط الجوائز:
    128
    الجنس:
    ذكر
     
  16. m_b1912

    m_b1912 New Member

    إنضم إلينا في:
    ‏ابريل 26, 2009
    المشاركات:
    5
    الإعجابات المتلقاة:
    2
    نقاط الجوائز:
    3
    الحديد لا يقاس بالمعايرة و لكن يتم حسابة عن طريق استخدام مواد تقوم بعمل Complex مع الحديد و تكون لون يتم قياسه علي جهاز spectrophotometer و اشهر مادة تقوم بعمل اللون ده هي 1,10-phenanthroline
     
    أعجب بهذه المشاركة chemistry
  17. ابا عبدالله

    ابا عبدالله Member

    إنضم إلينا في:
    ‏فبراير 3, 2008
    المشاركات:
    158
    الإعجابات المتلقاة:
    12
    نقاط الجوائز:
    18
    الوظيفة:
    بكالوريس قسم الكيمياء الحيوية كلية الزراعة
    مكان الإقامة:
    jeddah
    جزاك الله خيرا
     
  18. ابا عبدالله

    ابا عبدالله Member

    إنضم إلينا في:
    ‏فبراير 3, 2008
    المشاركات:
    158
    الإعجابات المتلقاة:
    12
    نقاط الجوائز:
    18
    الوظيفة:
    بكالوريس قسم الكيمياء الحيوية كلية الزراعة
    مكان الإقامة:
    jeddah
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    اخي في الله ارجو ان تكمل باقي العناصر

    وجزاك الله خيرا
     
  19. زهير محمد حمو

    زهير محمد حمو New Member

    إنضم إلينا في:
    ‏أكتوبر 21, 2011
    المشاركات:
    3
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    نقاط الجوائز:
    0
  20. زهير محمد حمو

    زهير محمد حمو New Member

    إنضم إلينا في:
    ‏أكتوبر 21, 2011
    المشاركات:
    3
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    نقاط الجوائز:
    0
    معالجة المياه

    [/QUOTE]
    ممكن فتح الموقع ---www.aquapro-see.com---- منgoogl chrom
     

مشاركة هذه الصفحة