almrsal 6y0f 6y0f

درس ||~ دروس فوتوشوب ~|| درس عمل خلفيه لسطح مكتبك على طريقه الكبار

الموضوع في 'التصاميم و الجرافيكس' بواسطة !!~JusT~!!, بتاريخ ‏يناير 26, 2011.

  1. !!~JusT~!!

    !!~JusT~!! Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يناير 22, 2011
    المشاركات:
    252
    الإعجابات المتلقاة:
    4
    نقاط الجوائز:
    18
    الوظيفة:
    iT- StuDenT
    مكان الإقامة:
    In My World



    [​IMG]
    [​IMG]


    الحمد لله والصلاه والسلام على اشرف خلق الله جميعا

    اما بعد

    معهد ديليجنت من افضل المواقع اللى قابلتها فى ابحارى الطويل على

    الانترنت واستفدت منه بقدر المستطاع ولازلت استفيد

    وسوف استفيد فى المستقبل ان شاء الله

    فأنا لست على درايه تامه بعلم المنتديات فأستفدت من المعهد كثيراً

    فقررت ان اعمل اى شيء افيد به اعضاء المعهد

    فى المجال اللى لى به خبره شوية

    وعلى رأى المثل بتاعنا

    (هات وخد -&- مره عليك ومره عليا )

    [​IMG]

    ان شاء الله ستكون سلسله دروس متتالية لكى يتم

    التعرف ببعض مفاهيم وخدع الفوتوشوب عن طريق العمل

    فى ورشه عمل حقيقيه وليس نظرى

    اى تطبيق تلك الارشادات فى ملف تريد انشاءه

    والعمل فيه واضافه التعديلات التى تناسب العمل




    [​IMG]

    عمل خلفيه بأسلوب جميل على طريقه المحترفين


    بأستخدام فقط رندر خارجى ومجموعه من الفرش والاداوت


    [​IMG]

    111- يكون لديك اصدار للفوتوشوب cs2 او اعلى

    2- تحميل الرندر من هنا

    3- تحميل الفرشه المستخدمه من هنا


    4- صوره خلفيه العمل من هنا

    فى الدروس القادمه ان شاء الله سأقدم درس عن كيفيه عمل من هذه الخلفيه

    قولوا انتو بس يا رب

    [​IMG]
    نبتدى على بركه الله


    اول خطوه افتح عمل جديد

    بالمقاسات الاتيه


    [​IMG]

    [​IMG]


    بعد فتح العمل

    ضع الخلفية التى قمت بتحميلها من اعلى

    لتمثل خلفيه العمل




    [​IMG]

    الان نأتى الى الرندر

    نضعه فى منتصف العمل

    عن طريق خطوتين

    الاولى :- حدد لير الرندر ولير الخلفيه معا
    وذلك بتنشيط لير وتحديد الاخر بأستمرار التنشيط على
    اللير الاول +Ctrl

    [​IMG]


    الثانية :- تأكد من انك منشط الاداه دى [​IMG]

    بما انك منشطها بس تحت شريط القوائم هتلاقى الشريط دا

    [​IMG]

    اختار الاختيار اللى عليه لون خافت علشان المحاذه الرأسية

    تمام كدا الخلفيه والرندر فى المنتصف بالظبط

    [​IMG]

    بعد كدا حدد اداه Pen Tool [​IMG]


    انتبه : ركز فى الصور القادمه ستشرج شرح وافى


    حاول رسم مثل الشكل بـ Pen Tool [​IMG]


    [​IMG]

    فى البدايه قم برسم النقطه 1 ثم 2 وهكذا

    ملحوظه : النقطه 5 هى النقطه 1 ولكن وضعتها للاشاره لاغلاق الـ Path اللى رسمناه بالـ pen Tool

    [​IMG]

    ثم بأستخدام اداه Convert Point Tool [​IMG]

    ويتم تنشيطها بالطريقه الاتية

    كليك يمين على اداه الـ Pen Tool ثم اختار Convert Point Tool

    [​IMG]

    قم بعمل الاتى

    [​IMG]


    اضغط على النقطه الزرقاء ثم اسحب اعلى الشمال او الجنوب بنفس الاتجاه كما موضح بالصوره مسافه مربع او اكثر حتى يتم ظبتها معك
    ملحوظه : لاظهار المربعات او الـGrid اضغط من على الـKey Board زر -(Ctrl+ط)
    ثم اتبع مثل الصوره التاليه

    [​IMG]



    اضغط على النقطه الزرقاء ثم اسحب اعلى الشمال او الجنوب بنفس الاتجاه كما موضح بالصوره مسافه مربع او اكثر حتى يتم ظبتها معك

    [​IMG]

    الان قم بالظغط على زر الماوس الايمن على الشكل وانت منشط اداه Convert Point Tool
    [IMG]http://img101.herosh.com/2011/01/26/132767741.jpg[/IMG]
    واختر Fill Path وتأكد من تحديد اللون اللى تريده للون الـ Path

    وخد بالك لازم تعمله لير جديد علشان تحت فيه اللون

    [​IMG]


    وهذا هو الناتج النهائى لشكل الـPath

    [​IMG]

    [​IMG]
    ملحوظه مهمه : يستحسن من دلوقت تسمى الليرات بسم تميز مكانها (دبل كليك على الاسم بتاع اللير هيعمل rename اكتب الاسم اللى انت تحدده)

    يمكنك تكبير العمل بالضغط على Ctrl++
    والتصغير عن طريق Ctrl+-
    حتى تتمكن من مشاهده افضل لما تفعل


    /
    *
    /


    بعد كدا ناخد اللير بتاع اللون بتاع الـ Path ونحطه تحت الرجل الشمال

    زى كدا

    [​IMG]




    تمام لحد كدا نعمل نفس الموضوع دا للرجل اليمين


    ازاى هنكرر اللير بتاع الـ Path اقف عليه واضغط من على الـ Key Board

    Ctrl+J

    ودا ناتج الرجل اليمين

    [​IMG]



    ملحوظه : للتحكم فى حجم وعكس اتجاح ودوران اى شكل فى البرنامج او اى صوره اضغط على Ctrl+T


    [​IMG]

    الان نريد وضع لير الـPath على الركبه اليمين

    نتبع الاتى اولاً نضاعق لير الـPath ثم نضع الدروان على الركبه مثل هكذا

    [​IMG]


    ثم نقوم بالضغط على Ctrl+T ونضغط كليك يمين ونختار ومنا القائمه Warp

    فيصبح لدينا هذا الشكل

    [​IMG]


    النقط المحدده فوق هى النقاط التى يمكنك التحكم بها فى اللير

    الان نقوم بعمل الاتى

    1- الجزء العلوى من اللى يتم ضبطه مع فخد هالزلمه
    2- الجزء السفلى ضبطه مع القسبه بتاعت رجله


    دا الشكل بتاع الـ Warp لما ضبطته

    [​IMG]

    [​IMG]

    تمام لحد كدا تمام نيجى بقى للرجل التانيه هنسبها لوحدها كدا حزينه

    لا

    طبعا هنكرر الير الـلى لسه عاملين تعديل عليه بالـ Warp

    ونحطه عند الركبه بس من جوه زى كدا

    [​IMG]


    ونشتغل على الـ Warp عـ طول ونعدل على اللير لحد

    ما يجي على رجل الحج اللى فوق دا


    [​IMG]



    [​IMG]


    نخش بقى على الرأس هنعمل ايه هنكرر اللير ونظبطته بالـ Warp لحد ما اللير يجى على الدماغ بالظبط

    زى كدا

    [​IMG]


    [​IMG]


    بعد ما عملنا دا كلو نيجى بقى لليدين هنكرر اول لير Path وهنحطه عند اليد العليا

    زى كدا

    [​IMG]

    [​IMG]
    هنعمل هنا حاجه مهم احنا هنا هنعمل استايل للـ Path علشان الاضائه وكدا

    هنيجى على اول لير Path ونضغط كليك يمين ونختار Blending Options


    ونحدد القيم والخيارات اللى جايه دى

    [​IMG]


    [​IMG]


    وبعدين على اللير اللى عاملناله الاستايل نيجى على كل

    نضغط كليك يمين وبعدين نختار Copy Layer Style


    ونيجى على كل لير من ليرات الـ Path ونضغط كليك يمين Past layer Style

    علشان الاستايل يطبق على كل الليرات بتاعت الـPath


    [​IMG]

    خلاص كفاية كدا على لير الـPath نخش بقى على الفرش

    هنضيف الفرشه اللى انت حملتها فى اول الدرس

    من الاداه Bursh [​IMG]

    هيظهر تحت شريط القوائم

    الحاله بتاعت الفرش هنعمل الاتى علشان نضيف الفرشه

    [​IMG]





    [​IMG]


    [​IMG]


    ثم بعد ذلك نختار احد الفرش ونضع التوزيع على الايدى والارجل كما يلى


    اليدين

    [​IMG]

    الرجلين

    [​IMG]



    ودى توزيعات الاستايل للفرش

    [​IMG]


    [​IMG]




    [​IMG]


     
  2. DeleGnT

    DeleGnT Delegnt.net Moderator

    إنضم إلينا في:
    ‏أغسطس 25, 2010
    المشاركات:
    25,790
    الإعجابات المتلقاة:
    156
    نقاط الجوائز:
    78
    الجنس:
    ذكر
    الوظيفة:
    FREE
    مكان الإقامة:
    DeleGnT.NeT


    من نظرتي الأولى عرفت أنه ليس مجرد أبداع .. إنه خيال منسوج بروح الدقة والإثارة والروعة

    في الأسلوب والتقديم وجودة المحتوى الذي نحن .. في امس الحاجة إلية فنحن في ركن الدروس

    نترقب دوماً الجديد فليس لدينا موسوعة بمثل .. هذة الدروس الخيالية والقمة في الأبداع فلا

    تحرمنا من جديدك المشوق أخي الغالي وأسمح .. لي بتقييم كامل للموضوع بالأضافة إلى تقييم

    إداري بـ 50 نقطة وتثبيت كامل للموضوع

    / / /
     
  3. !!~JusT~!!

    !!~JusT~!! Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يناير 22, 2011
    المشاركات:
    252
    الإعجابات المتلقاة:
    4
    نقاط الجوائز:
    18
    الوظيفة:
    iT- StuDenT
    مكان الإقامة:
    In My World


    ان شاء الله قريب فانا اكن كل الاحترام لك

    ولموقعك عزه فى قلبى لقد ساعدنى كثيرا

    فى تطوير موقعى وحل الاخطاء به

    فهذا اقل ما يمكننى تقديمه لك يا سيدى الفاضل
     
  4. Crash11

    Crash11 New Member

    إنضم إلينا في:
    ‏أكتوبر 29, 2010
    المشاركات:
    1,200
    الإعجابات المتلقاة:
    2
    نقاط الجوائز:
    0


    بارك الله فيك شكرا لك درس رائع ...

    ابدااع والله
     
  5. !!~JusT~!!

    !!~JusT~!! Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يناير 22, 2011
    المشاركات:
    252
    الإعجابات المتلقاة:
    4
    نقاط الجوائز:
    18
    الوظيفة:
    iT- StuDenT
    مكان الإقامة:
    In My World


    الشكر لله وحده انرت موضوعى اخى

    بطلتك
     
  6. ~AmOoR~

    ~AmOoR~ New Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يناير 6, 2011
    المشاركات:
    461
    الإعجابات المتلقاة:
    5
    نقاط الجوائز:
    0
    الوظيفة:
    لسه بدري ^^
    مكان الإقامة:
    حيثما تريد .. تجدني !


    جميل جداً ومميز ..

    جهد عظييم .. استمر وفقك الله

    لا تحرمنا من جديدك المميز ..

    على فكرة أنا مُصمم كمان ... وأتذوق تصميمك الان ..

    تصميم مبدع وفكرة مبتكرة ..

    لو كنت فقط عملت colour burn للليرات العلوية بتطلع شي خيالي ..

    هذا مجرد رأي ولا ينقص من روعة ابدعك شي ..

    بالتوفيق لك وكلي لهفة لجديدك .
     
  7. !!~JusT~!!

    !!~JusT~!! Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يناير 22, 2011
    المشاركات:
    252
    الإعجابات المتلقاة:
    4
    نقاط الجوائز:
    18
    الوظيفة:
    iT- StuDenT
    مكان الإقامة:
    In My World


    هجربها اخوى واجاى اقولك
    واوريك النتائج
    وبما انت مصمم يبقى انت اكيد

    عارف ان رأى الناس فى التصميم مهم جدا

    نورت اخوى بطلت علينا
     
  8. ~AmOoR~

    ~AmOoR~ New Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يناير 6, 2011
    المشاركات:
    461
    الإعجابات المتلقاة:
    5
    نقاط الجوائز:
    0
    الوظيفة:
    لسه بدري ^^
    مكان الإقامة:
    حيثما تريد .. تجدني !


    شوف لو هتنفع ^^

    أنا فقط توقعت توقع أنها ستكون شي جمالي ..

    شكرا لك على ردك .. أنت النور بكله أخوي .

    منتظر ردك ^^:6:
     
  9. !!~JusT~!!

    !!~JusT~!! Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يناير 22, 2011
    المشاركات:
    252
    الإعجابات المتلقاة:
    4
    نقاط الجوائز:
    18
    الوظيفة:
    iT- StuDenT
    مكان الإقامة:
    In My World


    انا جربيتها هى فى الجزء العلوى

    يعنى تمام تمشى مع التصميم

    انا فى الجزء السفلى

    منفعش خالص

    لا تعطى الرونق الخاص به

    وشكرا ثانيه على ردك الجميل

     
  10. ~AmOoR~

    ~AmOoR~ New Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يناير 6, 2011
    المشاركات:
    461
    الإعجابات المتلقاة:
    5
    نقاط الجوائز:
    0
    الوظيفة:
    لسه بدري ^^
    مكان الإقامة:
    حيثما تريد .. تجدني !


    أوك مشكوور

    أنا أكلمك فقط من المخيلة والتوقع .. لو كان عندي الملف بوريك وش قصدي ..

    المهم مشكوور أخي ..

    وبالتوفيق لك . ولا تحرمنا من هذا الابداع بالله عليك ..

    وانتظرني على الأسبوع القادم أضع شيئا من تصميماتي .. أول ما أفرغ من اللي في يدي ..

    أوكي ^^:6:

    وأنت كمان حط تصميماتك وخلينا نتنافس .. أحب جو المنافسة كثيرا ..

    باين عليك مبدع بالفعل ^^
     
  11. !!~JusT~!!

    !!~JusT~!! Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يناير 22, 2011
    المشاركات:
    252
    الإعجابات المتلقاة:
    4
    نقاط الجوائز:
    18
    الوظيفة:
    iT- StuDenT
    مكان الإقامة:
    In My World


    ان شاء الله اخى

    وراح ارفع لك ملف ال psd

    واضع لك الرابط فى الموضوع الاساسى
     
  12. tamiri

    tamiri New Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يناير 11, 2011
    المشاركات:
    4,600
    الإعجابات المتلقاة:
    18
    نقاط الجوائز:
    0
    الوظيفة:
    JusT StudenT
    مكان الإقامة:
    المملكة المغربية




    يعطيك العافية ...

    شكرا لك ... عمل راعة

    درس لن انساه حتى اد كنت عايز

    5/5
     
  13. !!~JusT~!!

    !!~JusT~!! Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يناير 22, 2011
    المشاركات:
    252
    الإعجابات المتلقاة:
    4
    نقاط الجوائز:
    18
    الوظيفة:
    iT- StuDenT
    مكان الإقامة:
    In My World


    الشكر لله نورت اخى

    شكرا على مرورك العطر
     
  14. 7shash4ever

    7shash4ever New Member

    إنضم إلينا في:
    ‏مارس 3, 2011
    المشاركات:
    48
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجوائز:
    0
    الوظيفة:
    طالب
    مكان الإقامة:
    بغداد


    قمة في الابداع و الجمالية

    صراحة اول مرة اشوف هالابداع

    و درس من هذا النوع

    مشكور اخي
     
  15. max_net

    max_net Well-Known Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يناير 3, 2011
    المشاركات:
    6,354
    الإعجابات المتلقاة:
    30
    نقاط الجوائز:
    63


    رااااااائع حبيبي

    ربي يحفظك

    لاتحرمنا من دروسك الرائعه
    وفي أنتظار دروسك

    خالص شكري وتقديري
     
  16. !!~JusT~!!

    !!~JusT~!! Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يناير 22, 2011
    المشاركات:
    252
    الإعجابات المتلقاة:
    4
    نقاط الجوائز:
    18
    الوظيفة:
    iT- StuDenT
    مكان الإقامة:
    In My World


    العفو اخوانى انرتونى جميعكم

    شكرا على مروركم
     
  17. ديزاين ستارز

    ديزاين ستارز New Member

    إنضم إلينا في:
    ‏فبراير 16, 2011
    المشاركات:
    25
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجوائز:
    0


    درس فى غايه الاحتراف
    تسلم ايديك يا غالى
     
  18. !!~JusT~!!

    !!~JusT~!! Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يناير 22, 2011
    المشاركات:
    252
    الإعجابات المتلقاة:
    4
    نقاط الجوائز:
    18
    الوظيفة:
    iT- StuDenT
    مكان الإقامة:
    In My World



    و يداك يا عزيزى شكرا ع المرور


     
  19. redaparkour

    redaparkour New Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يونيو 29, 2011
    المشاركات:
    27
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجوائز:
    0


    شكراشكراشكرا
     
  20. !!~JusT~!!

    !!~JusT~!! Member

    إنضم إلينا في:
    ‏يناير 22, 2011
    المشاركات:
    252
    الإعجابات المتلقاة:
    4
    نقاط الجوائز:
    18
    الوظيفة:
    iT- StuDenT
    مكان الإقامة:
    In My World



    عفوا عفوا عفو ا
     

مشاركة هذه الصفحة