mohamedabdalahf
New Member
الفصل الاول
المنظر الاول
القاهرة 1945
الراوى: فى حارة صغيرة فى حى الجمالية
ناس حلوة وطيبين
كان فى 3 ستات قاعدين
فى جلسة نميمة عائلية
وعيالهم فالشارع بيلعبوا ومبسوطين
كانوا 3 عيال فى سن خمس سنين
مينا وافرام وياسين
مينا: انت عاوز تلعب لوحدك
عمال اقولك باصى
ياسين: بقولك اية متوجعش راسى
انت اللى مستنى الكورة تيجى لحدك
افرام: طب يلا نكمل الماتش والا حيغلبونا تانى برضك
مينا : انت بتقولى انا قول لياسين
الراوى: وتمر الايام والسنين
وفسنة اتنين وخمسين
كانوا التلاتة من المدرسة خارجين
وراحوا لحد مدرسة البنات وفضلوا واقفين
وخرجوا البنات وحواليهم راحو باصين
سلموا وفضلوا ماشيين
افرام واستر ومينا مع تهانى
وايمان ويا ياسين
عالنيل فضلوا قاعدين
ومرت الايام ووصلنا سنة ستة وخمسين
قام العدوان الثلاثى
وصبحوا اليهود من البلد خارجين
والحارة كلها كانت
لافرام وامة مودعين
والدموع مالية العينين
ووقف مينا وياسين
يحضنوا فافرام وهما مش مصدقين
ومشى افرام مع امة
يفكر يا هلترى هيلاقى هناك احضان تضمة
ولا ارض زى ترابك يا مصر راح تلمة
ولا اتكتب عليهم يفضلوا متبعترين
*************
المنظر الثانى
الراوى وتجرى الشهور ويا السنين ونوصل لسنة تلاتة وسبعين
يدخل ياسين البيت لابس بدلة زيتى
وفى ايدة هدمتين
اول ما يدخل يلقى امة بالحضن تضمة
ياسين: جندى مجند ياسين عبد القوى حضر
ام ياسين: ياسين يا ضنايا
قلبى عليك كان راح ينفطر
ياسين:وحشتينى يا امة عاملة اية
انتوا كويسين
الرؤية على فكرة بانت
كل سنة وانتوا طيبين
ام ياسين: وانت طيب يا حبيبى
انت غبت المرة دى كتير
ياسين: ولا غبت ولا حاجة
امال فين البت عبير
عبير : مستنياكو تخلصوا
مش عاوزة ابقى عزول
ياسين: يا باى على اللمادة
لسانك سابقك على طول
ام ياسين : اقعدوا باة علشان نتسحر
اما اروح اجيب الفول
عبير: طمنى اخباركم اية عالجبهة
ياسين: بنتدرب ليل نهار
بنتسعد للمواجهة
عبيرمواجهة اية
دى النا كلها بتقول مفيش حرب يا ياسين
ياسين: دة كلام فارغ احنا خلاص جاهزين
وانتوا اخباركم اية؟
عبير: زى ما احنا مفيش تغيير
ولا حاجة بتتاثر
ياسين: ازاى باة دة انا فكل اجازة القى
الولاد سوالف بتطول كل مادة
والبنات فساتينهم بتقصر
عبير : دول مساكين
الصدمة كانت شديدة والناس مستحملتش
ياسين: لا دول تافهين
ماحنا بناكل هناك فالصخر ومبنسكتش
ام ياسين: وقاعد المرة دى معانا شوية يا يس
يس: لا يا امة دول هما بس يومين
ام ياسين : يومين بس هو انت جاى تطل علينا
دة انا قلبى كان واكلنى عليك
بالذات لما منزلتش مع الواد مينا
يس: هو كان هنا
ام يس: اة وسافر امبارح
برضة مكملش يومين
خو انتو مش بتتقابلوا ولا اية
يس: لا هو فكتيبة وانا فكتيبة بعيدة علية
ام يس: اما اروح اتوضا واستنى الفجر
يس: ادعيلنل والنبى ياامة
ام يس: داعيالكو يابنى من قلبلا بالنصر
عبير: يعنى مسالتش عالبالى بالك
الة ومال وشك احمر
يس: قصدك مين
عبير: امم حبيبة العمر
يس : اة..ماشى يا خفة
وهى بجد عاملة اية
عبير: هى مين يا يس
يس: بقولك اية...
عبير: طب خلاص خلاص
تلاقيها شافتك وانت داخل
وزمانها مستنياك
وواقفة ياخويا تبحلق فالشباك
الة على فين يا روميو
يا سلام عالحب
عقبالى يا رب
يس:ازيك يا ايمان
وحشتينى
ايمان: وانت كمان
بس باين عليك المرة دى تعبان
انا بخير
انتى عاملة اية
امان: بدعيلكوا ليل نهار ترجعوا بالسلامة
وتعدى الايام على خير
يس: بحبك يا ايمان
ويعلوا صوت الاذان
ايمان: يلا خش باة علشان ترتاح
تصبح على خير
والصباح رباح
********
المنظر الثالث
الراوى: وبعد وقت قليل
كان هناك فى غرفة القيادة فى اسرائيل
الجنرال: شالوم يا افرام
ها كلة تمام؟
افرام: تمام يافندم احنا جاهزين
الجنرال طب كويس ادى لنفسك ولفرقتك راحة
انتو تعبانين
افرام: بس يافندم
الجنرال: دة امر ليك وكمان لموشى ديان
بكرة عيد الغفران
موشى: اللى تشوفة يا فندم
******
الراوى : وفى اليوم التالى
قامت الحرب واندلع الاشتباك الكبير
جنودنا عبروا وهما نازلين تكبير
وياسين البطل وقع دبابات كتير
عمال يصطاد فيهم زى العصافير
وفواحدة منهم وقع فايدة اسير
يس: انزل يلة
قدامى يا ابن ال...
مين؟
افرام؟
افرام: يس
حتعمل اية حتقتلنى يا يس
يخونك العيش والملح
نسيت لعبنا واحنا صغيرين
يس: متخافش انا منسيتشى
قدامى يلا امشى
افرام: ابوس ايدك يا يس سيبنى امشى
يس: مقدرشى
ابوش ايدك يا يس
واعدك مش حاقرب من حد من المصريين
بس سيبنى انا فعرضك
انا كنت زى اخوك برضك
ودة وعد وعليا دين
يس: انت طلعتلى منين
الراوى ويسيبة يمشى يس
وبعد يومين
كان الجنود الاسرائلين
واقفين وقدامهم الاسرى المصريين
الجنرال: احفر يا مصرى انت وهو
احفروا بايديكو قبوركو
راج ندفنكم فيها جوة
الراوى: وبعد الحفر يقف الجنود المصريين
ولكفنهم شايلين
كان عددهم كتير
الجنرال: يلا كل واحد فيكم يقف قدام اسير
الراوى: ويقف افرام وفايدة مدفعة الرشاش
وفجاة عنية تبحلق فى اندهاش
افرام: مينا؟
مينا افرام؟
دى الدنيا ضغيرة قوى
حتقتلنى يامينا
فينك يا ابن عم عبد القوى
شوف صاحبك بيعمل اية فينا
الجنرال: اضرب
افرام : سامحنى يا مينا
الراوى: ويقع مينا
وترتوى بدمة ارض سينا
وتنتهى الحرب ويكون النصر لمصر
*********
الفصل الثانى
المنظر الاول
القاهرة 1988
يجلس الموظفون على مكاتبهم فى الهيئة الحكومية
وبينهم يجلس ياسين على مكتبة ويقترب منة احد الموظفين
الموظف : بقولك اية يا استاذ يس
اعذرنى يعنى احنا زى ما انت عارف
فى اخر الشهر الاقيش معالك قرشين
يس: منين يا استاذ عبد المعين
الحل من بعضة انا كمان عالبلاطة
متشوف كدة الاستاذة هناء
اللى طول النهار ماسكة ابرة الخياطة
انا مش عارف احنا جايين نشتغل ولا نفصل فساتين
هناء: دايما كدة محبكها يا استاذ يس
ثم انا يعنى حاجيبلة منين
المرتب كلة ضايع عالمواصلات
ودروس العيال الخصوصية
يدخل موظف اخر يحمل فى يدة طعام
ويقول: اتفضلوا يا اساتذة
سندوتشين فول وطعمية
يس بالهنا والشفا يا سيدى
اتفضل ياعم قلبناها كمان كافترية
موظف اخر يصيح: شفتوا اللى مكتوب فجرنال النهاردة
اسرائيل عاملة مذبحة فلبنان ومزوداها
يس :يبقى جت لقضاها
عبد المعين: فكرك حنعمل اية احنا بينا وبينهم معاهدة
يس: ما انا عارف
المعاهدة دى كانت ضربة معلم بصحيح
بس احنا خلاص اخدنا ارضنا
ومش راح نقبل من تانى التجريح
عبد المعينما افتكرش يا استاذ يس
هناء : ادى احنا مستنيين
*******
المنظر الثانى
الراوى: وتمر السنين وتحصل مذابح تانية
فى قانا ودير ياسين
واحنا برضة مستنيين
وفى يوم راجع يس والعيال
فايدة بطيخة والايد التانية جرنال
ويدخل البيت
يس: يلا يا ايمان
حضرى الاكل لحسن انا جعان
عايز اكل لقمة والحق انام شوية
علشان بالتاكسى الحق اعملى وردية
ايمان: الاكل جاهز يا يس
ما انت يا خويا اللى تاعب نفسك عالفاضى كتير
مقلتلك تكلم جوز اختك عبير
يشوفلك معاة شغلانة
يس: اة يا انا
تانى يا ايمان انتى مبتزهقيش من الكلام
ولا شايفة انى مبقيتش فارس الاحلام
كبرتى واتغيرتى
قلتلك مية مرة
دة راجل خاين وانتى متاكدة
كان جايلنا محيلتوش اللدة
فيوم وليلة صبح من اكبر تجار الكيماوى والاسمدة
وحوالية شبهات كتير وبيقولوا بضاعتة فاسدة
ايمان: طب كنت تدور على حاجة فبلد عربية
نجيب الفيديو ولا حتة عربية
يس : لا احسن حاجة اسيبك وامشى
ايمان: طب والمحشى
يس: خلاص نفسى اتسدت ومبقيتش جعان
انا اصلا معدتى تعبانى تانى وحاسس بحرقان
الظاهر كان لازم اكشف من زمان
************
المنظر الثالث
فى عيادة الدكتور
يس: خير يا دكتور
الدكتور: لا اطمن مقولتليش انت عندك كام ولد
يس 3 بنات وولد
هو انا عندى اية
الدكتور: مخبيش عليك عندك فيروس فالكبد
بس متخافش دى حاجة بسيطة وكلة متقدر
يس: ودة جة منين
الدكتور: اكيد من المية
ابقى اشرب مية معدنية
او هتلك فلتر
يس: اكيد حضرتك بتهزر
احنا عارفين نشربها من الحنفية
لما نجيبها معدنية
قصرة معدش يجى منة
**********
المنظر الرابع
يمشى يس بجوار النيل مكتئب وحزين
يس: لية يا امنا
يا مؤمنة
لية تكفرى بولادك دة انتى كنتى حلمنا
لية بتاكلى لحمنا وبترمى عضمنا
لية دة انتى كنتى حنينة
لية تقسى علينا وتكسرى ضهرنا
لية تدوسى على احلى ايام شبابنا وعمرنا
وانت يا نيل
يا سلسبيل
يا مرسى العشاق والمواويل
يااللى الست ياما روت
عن حكايتك ويا شمس الاصيل
دة العليل كان يشرب من ميتك
يصبح زى الخيل ونسمعلة صهيل
لية بقيت بتسمنا
لية ميتك تنزل فجوفنا تهرى كبدنا
لية يانيل
يا سلسبيل
*********************
المنظر الخامس
يدخل يس الى بيتة يجد ايمان تشاهد التلفاز
ايمان: اتاخرت لية يا يس
يس: اتمشيت شوية امال العيال فين
ايمان: البنات اتعشوا ونامو
يس: والمحروس ابنك فين
اكيد صايع زى عوايدة الغندور
ينام النهار كلة ويرجعلك فالفجرية
ايمان : انت دايما كدة حاطة فدماغك دهية
مسيرة يشتغل ويجى علية الدور
يس: وانا حاجيبلة منين
ايمان: يوة ملكش حق
هو كان لقى شغل وقال لا
ربنا يخليك ليهم يا يس
بالحق العيال كانوا عاوزين يتكسوا
يس: طب يلا ننام نوفرالكهربا ونطفى النور
مخلاص راح يا اختى زمن الكستور
والبيت دة لسة عاوزين ننكسوا
اجيب منين مصاريف
ايمان : حاقوم اجيبلك تتعشى
حتة جبنة ورغيف
يس: حكم القوى عالضعيف
********
الراوى: وبعد سنتين تلاتة
يطلع يس معاش
وفى الفين وتلاتة
يدور هذا النقاش
يس : متسيبك يا ايمان من المسلسل
وهاتى النشرة خلينا نشوف اللى فالدنيا بيحصل
المذيع: وقد قامت انتفاضة الاقصى
اثر اجتياح اسرائيل للمسجد الاقصى
يس: بصى باة كدة جابوا اخرهم
يا ويلهم
ايمان : يعنى حيحصل اية يا يس
يس: فكرك حنفضل ساكتين
المذيع : وقد صرح وزير خارجية اسرائيل
ان هذة الانتفاضة ارهاب ليس لة مثيل
الراوى ويتعدل يس من عالسرير
يس : يا ابن الحرام
افرام؟
افرام بقى وزير
انت لسة عايش
وبتقول كمان ارهاب يا بجاحتك
انا اللى غلطان
يا ريتنى مكنت سبتك
*********
الراوى وبعد كمان سنتين يشاهد يس النشرة
المذيع : وقد قامت المظاهرات اليوم اكام دار القضاء العالى
يس: اما بشرة
قول كمان ولالى
شفتوا مش قلتلكو الناس مش حتسكت عاوزة تحارب
واللة حاجة تشرف
ابنتة : لا يا بابا دول بيتظاهروا علشان المطرب المرهف
يس : وبيحاكموة لية يا بت
اكيد بيغنى علشان الناس تعرف
اننا لازم نحارب من جديد
ابنتة: لا يا بابا دة اصلة هربان من التجنيد
يس : واللة دى بقت حاجة تقرف
***********
المشهد الاخير
الراوى وفى ستة وعشرين ديسمبر
الفين وتمانية كان يس على موعد مع المتقدر
مات ياسين بالفيروس على فرشتة
ولا حد عرف ولا حد جة عزا
وتانى يوم كان اجتياح غزة
ولقيوة فى ورقة صغيرة
كاتب وصيتة
كانت عبارة قصير
خليك عالزناد دايس
زى ما يكون قلبة كان حاسس
النهاية
المنظر الاول
القاهرة 1945
الراوى: فى حارة صغيرة فى حى الجمالية
ناس حلوة وطيبين
كان فى 3 ستات قاعدين
فى جلسة نميمة عائلية
وعيالهم فالشارع بيلعبوا ومبسوطين
كانوا 3 عيال فى سن خمس سنين
مينا وافرام وياسين
مينا: انت عاوز تلعب لوحدك
عمال اقولك باصى
ياسين: بقولك اية متوجعش راسى
انت اللى مستنى الكورة تيجى لحدك
افرام: طب يلا نكمل الماتش والا حيغلبونا تانى برضك
مينا : انت بتقولى انا قول لياسين
الراوى: وتمر الايام والسنين
وفسنة اتنين وخمسين
كانوا التلاتة من المدرسة خارجين
وراحوا لحد مدرسة البنات وفضلوا واقفين
وخرجوا البنات وحواليهم راحو باصين
سلموا وفضلوا ماشيين
افرام واستر ومينا مع تهانى
وايمان ويا ياسين
عالنيل فضلوا قاعدين
ومرت الايام ووصلنا سنة ستة وخمسين
قام العدوان الثلاثى
وصبحوا اليهود من البلد خارجين
والحارة كلها كانت
لافرام وامة مودعين
والدموع مالية العينين
ووقف مينا وياسين
يحضنوا فافرام وهما مش مصدقين
ومشى افرام مع امة
يفكر يا هلترى هيلاقى هناك احضان تضمة
ولا ارض زى ترابك يا مصر راح تلمة
ولا اتكتب عليهم يفضلوا متبعترين
*************
المنظر الثانى
الراوى وتجرى الشهور ويا السنين ونوصل لسنة تلاتة وسبعين
يدخل ياسين البيت لابس بدلة زيتى
وفى ايدة هدمتين
اول ما يدخل يلقى امة بالحضن تضمة
ياسين: جندى مجند ياسين عبد القوى حضر
ام ياسين: ياسين يا ضنايا
قلبى عليك كان راح ينفطر
ياسين:وحشتينى يا امة عاملة اية
انتوا كويسين
الرؤية على فكرة بانت
كل سنة وانتوا طيبين
ام ياسين: وانت طيب يا حبيبى
انت غبت المرة دى كتير
ياسين: ولا غبت ولا حاجة
امال فين البت عبير
عبير : مستنياكو تخلصوا
مش عاوزة ابقى عزول
ياسين: يا باى على اللمادة
لسانك سابقك على طول
ام ياسين : اقعدوا باة علشان نتسحر
اما اروح اجيب الفول
عبير: طمنى اخباركم اية عالجبهة
ياسين: بنتدرب ليل نهار
بنتسعد للمواجهة
عبيرمواجهة اية
دى النا كلها بتقول مفيش حرب يا ياسين
ياسين: دة كلام فارغ احنا خلاص جاهزين
وانتوا اخباركم اية؟
عبير: زى ما احنا مفيش تغيير
ولا حاجة بتتاثر
ياسين: ازاى باة دة انا فكل اجازة القى
الولاد سوالف بتطول كل مادة
والبنات فساتينهم بتقصر
عبير : دول مساكين
الصدمة كانت شديدة والناس مستحملتش
ياسين: لا دول تافهين
ماحنا بناكل هناك فالصخر ومبنسكتش
ام ياسين: وقاعد المرة دى معانا شوية يا يس
يس: لا يا امة دول هما بس يومين
ام ياسين : يومين بس هو انت جاى تطل علينا
دة انا قلبى كان واكلنى عليك
بالذات لما منزلتش مع الواد مينا
يس: هو كان هنا
ام يس: اة وسافر امبارح
برضة مكملش يومين
خو انتو مش بتتقابلوا ولا اية
يس: لا هو فكتيبة وانا فكتيبة بعيدة علية
ام يس: اما اروح اتوضا واستنى الفجر
يس: ادعيلنل والنبى ياامة
ام يس: داعيالكو يابنى من قلبلا بالنصر
عبير: يعنى مسالتش عالبالى بالك
الة ومال وشك احمر
يس: قصدك مين
عبير: امم حبيبة العمر
يس : اة..ماشى يا خفة
وهى بجد عاملة اية
عبير: هى مين يا يس
يس: بقولك اية...
عبير: طب خلاص خلاص
تلاقيها شافتك وانت داخل
وزمانها مستنياك
وواقفة ياخويا تبحلق فالشباك
الة على فين يا روميو
يا سلام عالحب
عقبالى يا رب
يس:ازيك يا ايمان
وحشتينى
ايمان: وانت كمان
بس باين عليك المرة دى تعبان
انا بخير
انتى عاملة اية
امان: بدعيلكوا ليل نهار ترجعوا بالسلامة
وتعدى الايام على خير
يس: بحبك يا ايمان
ويعلوا صوت الاذان
ايمان: يلا خش باة علشان ترتاح
تصبح على خير
والصباح رباح
********
المنظر الثالث
الراوى: وبعد وقت قليل
كان هناك فى غرفة القيادة فى اسرائيل
الجنرال: شالوم يا افرام
ها كلة تمام؟
افرام: تمام يافندم احنا جاهزين
الجنرال طب كويس ادى لنفسك ولفرقتك راحة
انتو تعبانين
افرام: بس يافندم
الجنرال: دة امر ليك وكمان لموشى ديان
بكرة عيد الغفران
موشى: اللى تشوفة يا فندم
******
الراوى : وفى اليوم التالى
قامت الحرب واندلع الاشتباك الكبير
جنودنا عبروا وهما نازلين تكبير
وياسين البطل وقع دبابات كتير
عمال يصطاد فيهم زى العصافير
وفواحدة منهم وقع فايدة اسير
يس: انزل يلة
قدامى يا ابن ال...
مين؟
افرام؟
افرام: يس
حتعمل اية حتقتلنى يا يس
يخونك العيش والملح
نسيت لعبنا واحنا صغيرين
يس: متخافش انا منسيتشى
قدامى يلا امشى
افرام: ابوس ايدك يا يس سيبنى امشى
يس: مقدرشى
ابوش ايدك يا يس
واعدك مش حاقرب من حد من المصريين
بس سيبنى انا فعرضك
انا كنت زى اخوك برضك
ودة وعد وعليا دين
يس: انت طلعتلى منين
الراوى ويسيبة يمشى يس
وبعد يومين
كان الجنود الاسرائلين
واقفين وقدامهم الاسرى المصريين
الجنرال: احفر يا مصرى انت وهو
احفروا بايديكو قبوركو
راج ندفنكم فيها جوة
الراوى: وبعد الحفر يقف الجنود المصريين
ولكفنهم شايلين
كان عددهم كتير
الجنرال: يلا كل واحد فيكم يقف قدام اسير
الراوى: ويقف افرام وفايدة مدفعة الرشاش
وفجاة عنية تبحلق فى اندهاش
افرام: مينا؟
مينا افرام؟
دى الدنيا ضغيرة قوى
حتقتلنى يامينا
فينك يا ابن عم عبد القوى
شوف صاحبك بيعمل اية فينا
الجنرال: اضرب
افرام : سامحنى يا مينا
الراوى: ويقع مينا
وترتوى بدمة ارض سينا
وتنتهى الحرب ويكون النصر لمصر
*********
الفصل الثانى
المنظر الاول
القاهرة 1988
يجلس الموظفون على مكاتبهم فى الهيئة الحكومية
وبينهم يجلس ياسين على مكتبة ويقترب منة احد الموظفين
الموظف : بقولك اية يا استاذ يس
اعذرنى يعنى احنا زى ما انت عارف
فى اخر الشهر الاقيش معالك قرشين
يس: منين يا استاذ عبد المعين
الحل من بعضة انا كمان عالبلاطة
متشوف كدة الاستاذة هناء
اللى طول النهار ماسكة ابرة الخياطة
انا مش عارف احنا جايين نشتغل ولا نفصل فساتين
هناء: دايما كدة محبكها يا استاذ يس
ثم انا يعنى حاجيبلة منين
المرتب كلة ضايع عالمواصلات
ودروس العيال الخصوصية
يدخل موظف اخر يحمل فى يدة طعام
ويقول: اتفضلوا يا اساتذة
سندوتشين فول وطعمية
يس بالهنا والشفا يا سيدى
اتفضل ياعم قلبناها كمان كافترية
موظف اخر يصيح: شفتوا اللى مكتوب فجرنال النهاردة
اسرائيل عاملة مذبحة فلبنان ومزوداها
يس :يبقى جت لقضاها
عبد المعين: فكرك حنعمل اية احنا بينا وبينهم معاهدة
يس: ما انا عارف
المعاهدة دى كانت ضربة معلم بصحيح
بس احنا خلاص اخدنا ارضنا
ومش راح نقبل من تانى التجريح
عبد المعينما افتكرش يا استاذ يس
هناء : ادى احنا مستنيين
*******
المنظر الثانى
الراوى: وتمر السنين وتحصل مذابح تانية
فى قانا ودير ياسين
واحنا برضة مستنيين
وفى يوم راجع يس والعيال
فايدة بطيخة والايد التانية جرنال
ويدخل البيت
يس: يلا يا ايمان
حضرى الاكل لحسن انا جعان
عايز اكل لقمة والحق انام شوية
علشان بالتاكسى الحق اعملى وردية
ايمان: الاكل جاهز يا يس
ما انت يا خويا اللى تاعب نفسك عالفاضى كتير
مقلتلك تكلم جوز اختك عبير
يشوفلك معاة شغلانة
يس: اة يا انا
تانى يا ايمان انتى مبتزهقيش من الكلام
ولا شايفة انى مبقيتش فارس الاحلام
كبرتى واتغيرتى
قلتلك مية مرة
دة راجل خاين وانتى متاكدة
كان جايلنا محيلتوش اللدة
فيوم وليلة صبح من اكبر تجار الكيماوى والاسمدة
وحوالية شبهات كتير وبيقولوا بضاعتة فاسدة
ايمان: طب كنت تدور على حاجة فبلد عربية
نجيب الفيديو ولا حتة عربية
يس : لا احسن حاجة اسيبك وامشى
ايمان: طب والمحشى
يس: خلاص نفسى اتسدت ومبقيتش جعان
انا اصلا معدتى تعبانى تانى وحاسس بحرقان
الظاهر كان لازم اكشف من زمان
************
المنظر الثالث
فى عيادة الدكتور
يس: خير يا دكتور
الدكتور: لا اطمن مقولتليش انت عندك كام ولد
يس 3 بنات وولد
هو انا عندى اية
الدكتور: مخبيش عليك عندك فيروس فالكبد
بس متخافش دى حاجة بسيطة وكلة متقدر
يس: ودة جة منين
الدكتور: اكيد من المية
ابقى اشرب مية معدنية
او هتلك فلتر
يس: اكيد حضرتك بتهزر
احنا عارفين نشربها من الحنفية
لما نجيبها معدنية
قصرة معدش يجى منة
**********
المنظر الرابع
يمشى يس بجوار النيل مكتئب وحزين
يس: لية يا امنا
يا مؤمنة
لية تكفرى بولادك دة انتى كنتى حلمنا
لية بتاكلى لحمنا وبترمى عضمنا
لية دة انتى كنتى حنينة
لية تقسى علينا وتكسرى ضهرنا
لية تدوسى على احلى ايام شبابنا وعمرنا
وانت يا نيل
يا سلسبيل
يا مرسى العشاق والمواويل
يااللى الست ياما روت
عن حكايتك ويا شمس الاصيل
دة العليل كان يشرب من ميتك
يصبح زى الخيل ونسمعلة صهيل
لية بقيت بتسمنا
لية ميتك تنزل فجوفنا تهرى كبدنا
لية يانيل
يا سلسبيل
*********************
المنظر الخامس
يدخل يس الى بيتة يجد ايمان تشاهد التلفاز
ايمان: اتاخرت لية يا يس
يس: اتمشيت شوية امال العيال فين
ايمان: البنات اتعشوا ونامو
يس: والمحروس ابنك فين
اكيد صايع زى عوايدة الغندور
ينام النهار كلة ويرجعلك فالفجرية
ايمان : انت دايما كدة حاطة فدماغك دهية
مسيرة يشتغل ويجى علية الدور
يس: وانا حاجيبلة منين
ايمان: يوة ملكش حق
هو كان لقى شغل وقال لا
ربنا يخليك ليهم يا يس
بالحق العيال كانوا عاوزين يتكسوا
يس: طب يلا ننام نوفرالكهربا ونطفى النور
مخلاص راح يا اختى زمن الكستور
والبيت دة لسة عاوزين ننكسوا
اجيب منين مصاريف
ايمان : حاقوم اجيبلك تتعشى
حتة جبنة ورغيف
يس: حكم القوى عالضعيف
********
الراوى: وبعد سنتين تلاتة
يطلع يس معاش
وفى الفين وتلاتة
يدور هذا النقاش
يس : متسيبك يا ايمان من المسلسل
وهاتى النشرة خلينا نشوف اللى فالدنيا بيحصل
المذيع: وقد قامت انتفاضة الاقصى
اثر اجتياح اسرائيل للمسجد الاقصى
يس: بصى باة كدة جابوا اخرهم
يا ويلهم
ايمان : يعنى حيحصل اية يا يس
يس: فكرك حنفضل ساكتين
المذيع : وقد صرح وزير خارجية اسرائيل
ان هذة الانتفاضة ارهاب ليس لة مثيل
الراوى ويتعدل يس من عالسرير
يس : يا ابن الحرام
افرام؟
افرام بقى وزير
انت لسة عايش
وبتقول كمان ارهاب يا بجاحتك
انا اللى غلطان
يا ريتنى مكنت سبتك
*********
الراوى وبعد كمان سنتين يشاهد يس النشرة
المذيع : وقد قامت المظاهرات اليوم اكام دار القضاء العالى
يس: اما بشرة
قول كمان ولالى
شفتوا مش قلتلكو الناس مش حتسكت عاوزة تحارب
واللة حاجة تشرف
ابنتة : لا يا بابا دول بيتظاهروا علشان المطرب المرهف
يس : وبيحاكموة لية يا بت
اكيد بيغنى علشان الناس تعرف
اننا لازم نحارب من جديد
ابنتة: لا يا بابا دة اصلة هربان من التجنيد
يس : واللة دى بقت حاجة تقرف
***********
المشهد الاخير
الراوى وفى ستة وعشرين ديسمبر
الفين وتمانية كان يس على موعد مع المتقدر
مات ياسين بالفيروس على فرشتة
ولا حد عرف ولا حد جة عزا
وتانى يوم كان اجتياح غزة
ولقيوة فى ورقة صغيرة
كاتب وصيتة
كانت عبارة قصير
خليك عالزناد دايس
زى ما يكون قلبة كان حاسس
النهاية